Sunday, May 9, 2010

CUCU CICIT NEK BAEH -DATUK RAJO NAN-BASA - NEK UPIK


Kali ini saya meneruskan semula, susurgalur keturunan anak cucu-cicit Nek Baeh atau Mariam.

ANAK CUCU-DATUK RAJA NAN BASA - NENEK UPIK

Sebagaimana yang dipaparkan terdahulu, salah seorang dari anak nenek Baeh atau Mariam adalah Nenek Upik, ibu kepada bonda saya Hjh Norlela. Melalui perkahwinan dengan Datuk Raja Nan Basa, mereka memperolehi lima orang anak. Hanya seorang saja anak-anak mereka yang masih hidup iaitu Etek nurni yang kini menetap di Induring Kapau.

Anak yang tertua, Pijar atau Pijan telah berkahwin dengan Etek Asmah. Semasa hidupnya mereka menetap di Kampung Bahagia Telok Intan atau dulunya dikenali sebagai Telok Anson. Melalui perkahwinan ini, mereka dikurniakan enam orang anak, 1 lelaki 5 perempuan. Kecuali Nor, yang menetap di Telok Intan yang lainnya menetap di sekitar Lembah Kelang. Anak-anak mereka adalah Faridah, Ahmad Nazri, Rozie, Nor, Norbaiti dan Ani. Jenazah Ma'antan pijan dikebumikan di Telok Intan.

Anak yang kedua adalah ibu saya Hjh Norlela. Hjh Norlela meninggal dunia di Masjid Tanah tahun 1965 dan jenazahnya dikebumikan di Bukit Keledang Kampung Pinang. Melalui perkahwinan dengan ayah saya Haji Rosli Datuk Sipado Basa, mereka memperolehi 8 orang anak, 3 lelaki dan 5 perempuan. Anak tertua adalah Mhd Damanhuri, diikuti Mohd Powdzi (meninggal dunia), Sudirman, Roslinah, Natrah (meninggal dunia), Roslaini, Normina dan Siti Khadijah (meninggal dunia).

Anak ketiga adalah Ma'antan Sidi Maradjo atau Yunus atau. Ayahanda Yunus memperolehi lima orang anak, 3 lelaki dan 2 perempuan iaitu, Safwan, Hertatie, Harsal, Chinieh (Yunifri) dan Fatmawati. Beliau lama merantau ke Malaysia, bagaimanapun pada akhir hayat beliau kembali menetap di Induring Kapau dan meninggal dunia di sana.

Anak keempat Ma'antan Sutan Maradjo dikurniakan lima orang anak iaitu, 3 lelaki 2 perempuan, iaitu Af, Nel, Indra, Wel dan El. (Maaf abang tak dapat nama penuh) .Saya bagaimanapun, tidak berpeluang mengenali beliau kecuali isteri dan anak-anaknya. Beliau meninggal dunia di Induring Kapau.

Sementara anak kelima, etek Nurni mempunyai tiga anak, 2 lelaki dan 1 perempuan, iaitu Nurahmi (Ija), Irfan dan Ismet. Etek Nurni adalah mantan guru di SMEA Solok. Beliau kini telah bersara.


DATUK RAJA NAN BASA

Datuk Raja Nan Basa adalah bapa kepada ibu saya. Sepanjang hayatnya datuk mempunyai dua orang isteri iaitu Nenek Upik Banda Baru dan seorang lagi isterinya orang Koto Penalok, Induring Kapau.

Dengan isteri keduanya, beliau memperolehi tiga orang anak, 1 lelaki dan 2 perempuan. Saya hanya berkesempatan mengenali seorang dari mereka iaitu Ma'antan Jasadin yang telah meninggal dunia beberapa tahun lalu di induring Kapau. Salah seorang anak kemanakannya kini menetap di Johor Baru.

Datuk Raja Nan Basa, mempunyai seorang adik perempuan di Pandan Banyak Induring Kapau bernama Nenek Raei. Nenek Raei mempunyai lima orang anak iaitu dua lelaki dan 3 perempuan. Mereka adalah Fatimah, Jusnar (ibu Gadis Powdzi), Aziz (bapa Nelly Rizal Masjid Tanah) Dan Sudarmi.

Jumpa lagi.

No comments: