Saturday, July 31, 2010

NENEK GUCI - DT. MAJO NAN TUO

Assalam mualaikum.

Saya sepatutnya memaparkan kaitan pertalian kekeluargaan antara Nek Upik dan Atuk Jelani serta kaitannya dengan keluarga isteri saya pada kesempatan kali ini.


Bagaimanapun, dua hari yang lalu, saya menerima satu e-mail yang lebih menarik dan lebih baik, daripada Datuk Majo Nan Tuo @ Abdul Halim dari Induring Kapau, waris kepimpinan Nyeik Mamak suku Guci Induring Kapau.

Saya belum berkesempatan membalas e-mail itu. Insyaallah, jika ada kesempatan saya akan berbuat demikian. Insyaallah juga, jika diizinkan Allah swt saya balik ke Kapau, saya ingin menemui beliau.


Bagaimanapun, pada kesempatan ini, saya dan keluarga di Malaysia merakamkan setinggi penghargaan dan ribuan terima kasih kepada beliau

Datuk Majo Nan Tuo (rasanya orangnya masih muda lagi), dalam e-mailnya memaparkan, jaluran jurai keturunan sembilan generasi suku Guci dari salasilah Nenek Guci. Setelah menelitinya, (walaupun paparan lebih kepada jurai keturunan sebelah ibu) saya menjadi manusia yang amat gembira, kerana dapat melihat urutan jaluran kekeluargaan yang turut membabitkan moyang saya Nyeik Sheik, Nenek mentua saya Nek Maji serta suaminya atuk Jelani dan saudara perempuannya Nek Upik Norbibah, lapisan keturunan ayahanda Pak Indin (Nordin) dan abangnya ayahanda Saiful Anwar (Pak Ipun) di Petaling Jaya dan banyak lagi.

Bagi kalangan keluarga kita di Malaysia yang berminat mengetahui asal-usul keturunan masing-masing, cubalah meneliti kaitan jurainya satu persatu yang akan saya siarkan kali ini dan dalam beberapa kesempatan akan datang.

Sehubungan, saya juga menjemput kalangan kaum keluarga yang lain yang ingin memaparkan salasilah keluarga masing-masing bagi rujukan dan arkib kita bersama, agar mengirimkan kepada e-mail saya. Insyaallah akan saya zahirkan dalam blog ini jika berkesempatan.

(Carta dan Rajah akan disiarkan kemudian)


NENEK GUCI.


Nenek Guci dipercayai mempunyai dua orang anak perempuan iaitu Nenek Djinang (GJ) dan Nenek Sarun (GS). (anak lelaki tidak dipaparkan kerana mengikut adat minang jaluran keturunan adalah daripada sebelah nasab ibu).

Nenek Djinang, mempunyai tiga orang anak perempuan iaitu Puan (GJ1), Mak Djinang (GJ2) dan Nenek Pasah (GJ3). Sementara Nenek Sarun mempunyai empat anak, iaitu dua orang anak lelaki iaitu Inyiak Parak Tinggi (GS1) dan Ayah Dt Maninding (GS2) serta dua orang anak perempuan iaitu Amai Sarun (GS3) dan Kadala (GS4).

Lapisan dari generasi ketiga adalah seperti berikut:


NENEK DJINANG (GJ) - PUAN (GJ1)

Anak Nenek Djinang, Puan (GJ1) mempunyai tiga orang anak iaitu Sari (GJ11), Lambai (GJ12) dan Raijah (GJ13). Sari mempunyai empat orang anak iaitu tiga lelaki iaitu Sutan Mudo (bapa Tek Juih), Malim Marajo (Bpk Tek Chan), Ibrahim St Saidi (Inyik Incia), dan seorang anak perempuan Sama (GJ111).


KETURUNAN PUAN (GJ1) - SARI (GJ11) - SAMA (GJ111)


Nenek Sama mempunyai empat orang anak, dua lelaki iaitu Sutan Machudum (suami Nek Maji) dan Habib (anaknya dipercayai ada di Pahang) dan dua orang anak perempuan iaitu Nenek Saleam (GJ1111) dan Nek Upik Habibah (GJ1112).

Nek Saleam (GJ1111) mempunyai enam orang anak iaitu Nazir Umar (Dt. Nan Tuo +2000), Fatimah Umar (GJ11111), Djusmaniar (GJ11112), Zainah (+1955) , Sahdinur (GJ11113) dan Nuraini (GJ11114).

Sementara Nek Upik Habibah (GJ1112) mempunyai enam orang anak iaitu Nurtisah (GJ11121), Syaifuddin, Khasiah (GJ11122), Zaniah (GJ11123), Mahmud Awaluddin dan Ahmad Akhiruddin.

KETURUNAN PUAN (GJ1) - LAMBAI (GJ12)

Nenek Lambai mempunyai tiga orang anak iaitu Hjh Marayam (GJ121) (+ 1938), Limah (GJ122) dan St. Maradjo (+1920). Hjh Marayam mempunyai seorang anak iaitu Rugoijah (H. Chadijah) (GJ1211), sementara Limah mempunyai tiga orang anak iaitu Syamsudin Sutan Sati, Burhan (+1932) dan Rohana (GJ1221).

Hjh Rogoijah (GJ1211) mempunyai tiga orang anak iaitu Fatimah (GJ12111), Nikmah (GJ12112) dan Khairiyah (GJ12113). Sementara Rohana (GJ1221) juga mempunyai tiga orang anak iaitu Aida (GJ12211), Nurman dan Neti (GJ12212).

KETURUNAN PUAN (GJ1) - RAIJAH (GJ13)

Nenek Raijah mempunyai tiga orang anak iaitu Tandin (GJ131), Ramaan dan Marin (GJ132). Nenek Tandin mempunyai tiga orang anak juga iaitu Rakinah (GJ1311), A. Rahman (Dt. Maleka) dan Fatimah (GJ1312) sementara Nenek Marin mempunyai seorang anak lelaki Hj. Saleh.

Jumpa lagi.


Akan Datang.
Keturunan Mak Djinang dan Nenek Pasah dan keturunan dari Nenek Moyang Sarun

No comments: